Close this search box.

مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی

اگر تصمیم دارید لابیاپلاستی انجام دهید، حتما برای شما سوال است که دوران نقاهت بعد از این جراحی چقدر است و مراقبت های بعد از لابیاپلاستی چگونه است؟ در واقع مانند هر عمل جراحی دیگر، بسیار مهم است که خود را برای چند هفته بعد از عمل آماده کنید. در اینجا چند باید و نباید وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به طور موثر بهبود پیدا کنید و احتمالاً مسیر بهبودی را تا حد امکان هموار کنید.

لابیاپلاستی یکی از جراحی های زیبایی زنان است که امروزه بسیار پرطرفدار شده و بانوان بسیاری داوطلب انجام آن هستند. طی این جراحی، لابیا های بزرگ تر از حد طبیعی و و بیرون زده، برداشته شده و به حالت عادی باز می گردند. دوره نقاهت بعد از لابیاپلاستی، دشوار و طولانی نیست و اکثر بانوان طی 10 روز به بهبودی نسبی دست پیدا می کنند.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مانند هر روش جراحی دیگر، بعد از لابیاپلاستی، فرد نیاز به استراحت دارد و پزشک معمولاً توصیه می‌کند در 2 روز اول از هرگونه فعالیت بدنی، نزدیکی، حتی پیاده‌روی اجتناب کنید. بهبودی جراحی لابیاپلاستی ساده است و بیشتر زنان در طی 2 تا 4 هفته به فعالیت های عادی خود باز می گردند.

نقاهت بعد از جراحی لابیاپلاستی

ریکاوری و بهبودی بعد از جراحی لابیاپلاستی در هر فرد ممکن است متفاوت باشد؛ اما بطور کل، طبق زمان بندی زیر می توانید بهبودی خود را پیش بینی کنید:

روز اول: بلافاصله پس از جراحی، بیمار با تجویز برخی از داروهای ضد التهابی و تسکین دهنده درد، اجازه دارد به خانه برود. معمولاً بخش پس از عمل ریکاوری لابیاپلاستی با مقداری خونریزی همراه است، اما داروها خونریزی را متوقف می کنند.

روز دوم و سوم: در این روز می‌توانید شاهد کاهش خونریزی باشید. در این روزها از کمپرس سرد استفاده کنید که علاوه بر به کاهش درد، التهاب و تورم را کاهش می دهد.

روز چهارم و پنجم: در این روز ها می توانید تا حد کمی راه رفتن را شروع کنید. در روز پنجم، متوجه خواهید شد که واژن شما دوباره عادی به نظر می رسد و بهبودی پوست را احساس می کنید. برای جلوگیری از هر نوع عفونت بالقوه، مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدالتهاب را بدون متوقف نکنید.

روز ششم و هفتم: در روز هفتم معمولاً برای کشیدن بخیه ها مراجعه می شود. پس از برداشتن بخیه ها، احساس بهتری خواهید داشت و بهبودی شما سریعتر خواهد شد.

هفته دوم: از آنجایی که اولین و خطرناک ترین هفته با موفقیت سپری شد، می توانید کم کم ورزش های سبک را شروع کنید و به مصرف دارو های تجویز شده ادامه دهید . کمپرس سرد، مانند هفته اول ضروری نیست؛ اما شما هنوز برای ورزش های سنگین و برقراری رابطه جنسی آماده نیستید.

هفته سوم: با مشاهده بهبودی مستمر، اکنون می توانید خیلی راحت تر بنشینید و حرکت کنید. با شروع روز شانزدهم، می توانید به ورزش بازگردید.

هفته چهارم تا ششم: شما می توانید به فعالیت های معمول بازگردید، اما به خاطر داشته باشید که بدن شما برای بهبودی کامل، به 6 هفته زمان نیاز دارد.

مراقبت بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی در بهبودی شما نقش بسیاری دارند و در کاهش عوارض به شما کمک می کنند. در ادامه به مهم ترین نکات مراقبتی پرداخته ایم:

استراحت کافی

بعد از جراحی، بدن شما مشغول تلاش برای بهبود برش ها خواهد بود، بنابراین به اندازه کافی استراحت کنید و به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد. بهتر است به پشت دراز بکشید و از صاف نشستن خودداری کنید. اما برای حفظ گردش خون سالم و جلوگیری از لخته شدن خون، کمی راه رفتن نیز مهم است. فقط در ماه اول زیاده روی نکنید.

استفاده از کمپرس سرد

چند بار در روز از کمپرس سرد استفاده کنید. سرد کردن ناحیه آسیب دیده بلافاصله پس از جراحی، اگر به طور معمول و منظم انجام شود، تا حد زیادی به کاهش التهاب و ناراحتی کمک می کند. اما برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست، کمپرس سرد را هر بار بیش از 15 دقیقه روی پوست قرار ندهید.

مصرف دارو های تجویز شده

داروهای تجویز شده را مصرف کنید. حتماً دستورالعمل های بعد از عمل، از جمله مصرف داروهای تجویز شده را دنبال کنید. ممکن است برای شما پماد نیز تجویز شود. هنگام مصرف داروهای مسکن تجویز شده باید از مصرف الکل خودداری شود. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه یا OTC با پزشک خود مشورت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

مراقبت از زخم ها

زخم های خود را روزانه چک کنید. عفونت ها می توانند حتی تحت بهترین مراقبت ها ایجاد شوند. پس حتما هر روز محل جراحی را از نظر عفونت احتمالی چک کنید. در صورت مشاهده هرگونه نشانه ای از عفونت، فوراً برای اقدامات بعدی با مطب پزشک خود تماس بگیرید.

تمیز کردن ناحیه جراحی

ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. اگر ناحیه خشک و تمیز نگه داشته نشود، برش‌های شما به درستی بهبود نمی‌یابند. بانداژ های مخصوص را بطور منظم تعویض کنید. جراح زیبایی زنان شما در مورد نحوه انجام این کار به شما آموزش می دهد و شما باید تمام دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

رعایت رژیم غذایی

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. برای به حداقل رساندن عوارض، توصیه می شود از یک رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. مصرف فیبر بالا از یبوست جلوگیری می‌کند و به شما کمک می کند تا فشار اوردن به ناحیه تحت جراحی جلوگیری کنید. سعی کنید مقدار زیادی آب بنوشید. رطوبت برای بهبودی و ترمیم بدن بسیار مهم است و علاوه بر این به کاهش اسیدیته ادرار کمک می کند. این امر به از بین بردن سوزش دردناک در هنگام ادرار کمک زیادی می کند.

اجتناب از برقراری رابطه جنسی

به خاطر داشته باشید که حداقل تا 6 هفته پس از جراحی، قادر به برقراری رابطه جنسی نخواهید بود. بعد از این مدت، می توانید با توصیه پزشک، نزدیکی داشته باشید.

پرهیز از مصرف سیگار و الکل

مصرف سیگار و الکل می تواند توانایی طبیعی بدن شما برای ترمیم خود را از بین ببرد و بهبودی شما را به تاخیر بیاندازد. بنابراین چند هفته قبل و چند هفته بعد از جراحی، باید از سیگار و الکل دوری کنید.

کلام آخر

بهبودی بعد از لابیاپلاستی، نسبتا ساده است و در صورت رعایت درست مراقبت های بعد از لابیاپلاستی، می توانید به راحتی بهبود پیدا کنید. استراحت کنید و از دوره بهبودی خود لذت ببرید. در صورت مشاهده هرگونه عوارض مشکوک پس از جراحی، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

عضو انجمن بین المللی زیبایی و سلامت جنسی زنان
فعالیت تخصصی در رشته زنان و زایمان از سال ۱۳۹۵ تا کنون